55 ton mniej plastiku w skali roku – to efekt wprowadzenia przez sieć Biedronka absorberów w 100 proc. celulozowych w produktach mięsnych. – Chcemy zmieniać branżę opakowań w bardziej przyjazną dla środowiska – mówi Katarzyna Grabarska, Starsza Menedżerka ds. Eko-projektowania Opakowań w sieci Biedronka.
Rozwiązanie, które sieć handlowa wdraża jako pierwsza, jest innowacją na skalę europejską i ma na celu zapewnienie dłuższej trwałości i świeżości mięsa.
Odpowiednie pakowanie odgrywa kluczową rolę w zachowaniu świeżości jedzenia. Sieć Biedronka chcąc gwarantować swoim klientom produkty najwyższej jakości, wprowadza innowacyjne celulozowe wkłady Cellsorb Paper Pad, które są absorberem chłonnym, niezbędnym w procesie pakowania mięsa. Co ważne, wykonane zostały one w 100 proc. z celulozy, która pochodzi z odpowiedzialnych źródeł, co potwierdza certyfikat FSC®.
Biedronka: Chcemy zmieniać branżę opakowań
W sieci Biedronka z początkiem 2024 roku wdrożono to rozwiązanie we wszystkich produktach mięsa wieprzowego Kraina Mięs, pakowanego w technologii VACUUM, co przełożyło się na redukcję plastiku o 55 ton w skali roku. Absorbery w 100 proc. produkowane z materiałów pochodzenia roślinnego spełniają w pełni swoje zadanie, pochłaniają wilgoć i gazy z produktów oraz chronią przed psuciem, zgodnie z wymaganym terminem przydatności.
Aby doszło do wdrożenia nowego wkładu chłonnego wykonanego w 100 proc. z celulozy, wykonano szereg testów przechowalniczych i procesowych, zaangażowano cały sztab ludzi po stronie producentów, dostawców mięsa świeżego do sieci handlowej oraz po stronie samej sieci handlowej. Dzięki ich zastosowaniu możliwe jest także obniżenie emisji CO2 związanej z produkcją opakowań oraz zmniejszenie ilości odpadów tworzywowych, przynosząc wymierne korzyści dla środowiska.
– Chcemy zmieniać branżę opakowań w bardziej przyjazną dla środowiska, a absorbery celulozowe są ważnym krokiem w tę stronę. Naszą ambicją jest przejście w 100 proc. naszych produktów wymagających wkładu chłonnego na absorbery wykonane z celulozy, tak aby zrealizować nasz cel, którym jest usunięcie zbędnego plastiku wszędzie tam, gdzie to możliwe – mówi Katarzyna Grabarska, Starsza Menedżerka ds. Eko-projektowania Opakowań w sieci Biedronka.
Działania z obszaru ESG w Biedronce
Za swoje podejście do zrównoważonego rozwoju Biedronka zbiera liczne nagrody. Pod koniec czerwca br. sieć została liderem „Rankingu ESG. Odpowiedzialne Zarządzanie” w kategorii „Handel”. Dodatkowo firma trafiła do grona liderów G (governance), uzyskując 100 proc. pozytywnych odpowiedzi w ankiecie zestawienia będącego od wielu lat cenionym na rynku barometrem dojrzałości odpowiedzialnego zarządzania w największych firmach. W klasyfikacji generalnej rankingu, w którym udział wzięło prawie 70 przedsiębiorstw, Biedronka zajęła 4. miejsce.
„Ranking ESG. Odpowiedzialne Zarządzanie” to nowa odsłona Rankingu Odpowiedzialnych Firm. To już 18. edycja zestawienia, organizowanego przez Kozminski Business Hub w Akademii Leona Koźmińskiego. Ranking powstaje w oparciu o wyniki z obszaru odpowiedzialnego i zrównoważonego zarządzania prezentowane samodzielnie przez firmy w ankiecie i poddane weryfikacji, zgodnie z metodologią przygotowaną przez autorów – prof. Bolesława Roka z ALK oraz Jarosława Horodeckiego, analityka ESG. W przygotowanie ankiety włączono specjalnie powołaną Radę Naukową Rankingu ESG, w skład której weszli eksperci Akademii Leona Koźmińskiego i jej partnerzy Climate Leadership UNEP/GRID i Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
W tym roku poziom trudności ankiety, będącej podstawą do stworzenia rankingu, był bardzo wysoki, a pytania dotyczyły wszystkich obszarów związanych z raportowaniem ESG. Tegoroczna ankieta nawiązuje bezpośrednio do najnowszych wytycznych raportowania w ramach Europejskich Standardów Sprawozdawczości w zakresie Zrównoważonego Rozwoju (ESRS), które już obowiązują wybrane podmioty działające na polskim rynku, a w perspektywie dwóch lat obejmą ponad 3000 największych spółek.
Ale to nie wszystkie wyróżnienia, które trafiły ostatnio do Biedronki. W czerwcu firma otrzymała również Złoty Listek ESG w XIII edycji Listków ESG magazynu Tygodnika Polityka, trafiając do grona tylko 9 firm, które otrzymały ten tytuł. To już kolejny Złoty Listek, którym może się poszczycić największa firma handlowa w kraju. W tym roku kryteria konkursu zmieniły się w taki sposób, by odzwierciedlić nowe wymagania raportowania zgodnie z dyrektywą CSRD, z uwzględnieniem standardów ESRS, a także Taksonomii UE. Złote Listki przyznane zostały firmom, które opierają swoje działania o najlepsze lokalne oraz globalne praktyki zarządcze oraz stosują międzynarodowe standardy, a o efektach swoich działań informują cyklicznie w raportach pozafinansowych lub zintegrowanych, przygotowanych w oparciu o międzynarodowe standardy, które podlegają zewnętrznej niezależnej weryfikacji.