Jak wynika z badania instytutu IQS zrealizowanego na zlecenie Carrefour Polska pod koniec września br., Polacy bardzo dobrze postrzegają produkty ekologiczne. Cenią je za wysoką jakość, dobry skład oraz uważają je ze smaczniejsze od innych produktów. Co więcej, aż 15 proc. z nich zadeklarowało, że obecnie kupuje je częściej niż kiedyś. Jak pokazują dane Carrefour, produkty BIO kupują przede wszystkim mieszkańcy dużych miast, w tym coraz częściej również przez internet.
Żywność BIO, nazywana również żywnością ekologiczną lub organiczną to taka, w której do uprawy lub produkcji nie stosuje się żadnych środków chemicznych, sztucznych dodatków czy polepszaczy smaków.
Certyfikaty ekologiczne
Produkty ekologiczne są regularnie badane na ich obecność i jeżeli zostaną one wykryte w składzie, producent traci swój certyfikat ekologiczny.
Z uwagi na rygorystyczne wymagania w procesie produkcji i certyfikacji oraz mniejsze niż w przypadku produktów konwencjonalnych plony, żywność ekologiczna jest jednak droższa od jej zwykłych odpowiedników. Jak pokazują badania instytutu IQS zrealizowane na zlecenie Carrefour Polska pod koniec września 2024 na grupie 1000 dorosłych Polaków, tylko 27 proc. badanych określiło ceny żywności BIO jako przystępne.
Co jednak ciekawe, po okresie znacznego spadku sprzedaży żywności ekologicznej na rynku spowodowanego wysoką inflacją, obecnie aż 15 proc. klientów deklaruje, że kupuje ją częściej niż kiedyś. Niezmiennie Polacy cenią jednak żywność ekologiczną za dobrą jakość (64 proc. wskazań) oraz dobry skład (również 64 proc. wskazań).
– Carrefour realizując swoją globalną strategię transformacji żywieniowej, od 2018 roku promuje w Polsce żywność ekologiczną oraz jej producentów. W ostatnich latach, z uwagi na szalejącą w Polsce inflację, asortyment ten stał się mniej popularny wśród naszych klientów, jednak w wybranych sklepach stacjonarnych oraz sklepie internetowym, jego udział w sprzedaży żywności nadal sięga kilku procent. Carrefour oferuje w Polsce obecnie ponad 1300 produktów ekologicznych. Największy asortyment klienci znajdą w hipermarketach, ale wiele produktów dostępnych jest też w naszych supermarketach i sklepach osiedlowych. Jesteśmy przekonani, że po ustabilizowaniu się sytuacji na rynku, Polacy wrócą do zakupów BIO, a my nadal chcemy być sklepami pierwszego wyboru w tym asortymencie – mówi Piotr Lubiewa-Wieleżyński, Dyrektor Działu Rozwoju Sprzedaży w Carrefour Polska.
W TOP 10 sklepów Carrefour w Polsce z największym udziałem produktów ekologicznych w sprzedaży żywności, znalazły się placówki zlokalizowane w Warszawie, Krakowie i Poznaniu. Co ciekawe zainteresowanie produktami BIO w tych miastach jest tak samo duże w hiper- jak i supermarketach. Klienci Carrefour bardzo mocno przekonali się również do zakupów żywności BIO przez Internet. Wśród sklepów z najwyższym udziałem sprzedaży tego rodzaju żywności w Polsce, są sklepy internetowe Carrefour zlokalizowane w Warszawie, Krakowie oraz Wrocławiu.
Klienci gotowi zapłacić więcej za produkty BIO
Podejście klientów do żywności BIO różni się jednak w Polsce w zależności od wyboru sieci sklepów na zakupy. Aż 27 proc. klientów Carrefour postrzega zakup żywności ekologicznej jako przejaw aktywności świadczącej o zdrowym odżywianiu, podczas gdy myśli tak tylko 15 proc. klientów innych sieci, w tym dyskontów.
Jednocześnie blisko 40 proc. klientów Carrefour zadeklarowało, że jest w zapłacić więcej za produkty BIO, podczas gdy w innych sieciach takie deklaracje złożyło tylko 23 proc. badanych osób. Dane te świadczą o różnym poziomie wiedzy i świadomości klientów w zależności od miejsca dokonywania zakupów.
Badania zrealizowane przez IQS pokazują również, że 67 proc. Polaków uznaje produkty BIO za zdrowe, a co trzecia z przebadanych osób (35 proc.) – za smaczniejsze od innych produktów.