72 proc. Polaków uważa, że marki powinny poruszać kwestie ważne dla swoich konsumentów i pracowników. Z kolei systematyczne działania na rzecz realizacji celów zrównoważonego rozwoju deklaruje 64 proc. dużych przedsiębiorstw, ale już w przypadku średnich, małych i mikrofirm zaangażowanie jest niewielkie – wynika z nowej publikacji Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska.
Nowe regulacje prawne, rosnąca świadomość i zmiana oczekiwań konsumentów oraz przede wszystkim nowe wyzwania globalne jak np. społeczna odpowiedzialność marek, ład korporacyjny, etyka czy walka o ochronę środowiska to zagadnienia, przed którymi staje dziś biznes. Zatem nic dziwnego, że niemal połowa agencji PR (w ujęciu globalnym) spodziewa się największych inwestycji swoich klientów w tym właśnie obszarze.
W Polsce wzrost świadomości na temat ESG (ang. Environment, Social Responsibility, Corporate Governance), czyli kluczowych czynników pozafinansowej oceny firm i organizacji, to z jednej strony wynik unijnej dyrektywy CSRD, z drugiej zaś presji konsumenckiej – aż 72 proc. Polaków uważa, że firmy powinny poruszać kwestie ważne dla swoich konsumentów i pracowników .
– Ogólną świadomość istnienia celów zrównoważonego rozwoju ma większość polskich dużych i średnich firm. Systematyczne działania na rzecz ich realizacji deklaruje 64 proc. dużych przedsiębiorstw, ale już w przypadku średnich, małych i mikrofirm zaangażowanie jest niewielkie. Wyzwanie, jakie stoi dziś przed specjalistami ds. komunikacji, to zrozumienie zasad ESG i konstruowanie na ich podstawie precyzyjnych, łatwych do przyswojenia przekazów. W trendbooku Grupy Roboczej PR IAB Polska „ESG Update” piszemy m.in. o tym, jak integrować ESG w strategiach biznesowych, opisujemy dobre praktyki w obszarach komunikacji i budowania marki, wysuwamy praktyczne wnioski – mówi Joanna Berlińska, szefowa Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska, Head of PR & Communications, Founder, Lightscape.
ESG zmienia oblicze biznesu
Według Daniela Czoka, dyrektora marketingu LG Electronics Polska w biznesie coraz bardziej liczy się opinia ludzi, co pokazuje, jak ESG zmienia oblicze biznesu. W publikacji „ESG Update” rozkłada on na czynniki pierwsze proces wywierania presji konsumenckiej na przedsiębiorstwa, wymienia korzyści wdrażania zasad ESG w firmach, a także odpowiada na kluczowe pytanie – czy działalność zgodna z założeniami odpowiedzialności społecznej jest dobrą strategią biznesową.
– Zrównoważony rozwój to nie tylko budowanie zaufania i lojalności konsumentów i partnerów biznesowych. Integrowanie ESG w strategiach biznesowych przynosi nowe możliwości innowacji i rozwoju, pomaga lepiej zarządzać ryzykiem regulacyjnym, operacyjnym i wizerunkowym, niewątpliwie jest także czynnikiem branym pod uwagę przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Trendy, takie jak ochrona zasobów naturalnych, zrównoważone inwestycje, nacisk na polityki promujące równość, różnorodność, inkluzywność i powszechne raportowanie, to odpowiedź na globalne wyzwania, przed jakimi wszyscy dziś stoimy jako branża – dodaje Włodzimierz Schmidt, CEO IAB Polska.
O IAB Polska
IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 1999 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród około 250 członków Związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne i reklamodawcy. Ponadto IAB Polska jest obecnie trzecią pod względem wielkości organizacją reklamy internetowej w Europie obok Wielkiej Brytanii i Niemiec.
Źródło: IAB Polska